Így készül az INCON a Black Friday-re

Kétségtelenül az év egyik kereskedelmi csúcsforgalma a Black Friday. Ami a kereskedelemnek stressz-teszt, az nyilván nekünk, szállítmányozóknak is az, hiszen a készleteket fel kell tölteni, az online vásárlásokat ki kell szállítani. Ügyfeleinknek nem okozhatunk csalódást, jelentem, felkészültünk!

De honnan ered a Black Friday? 

A „Black Friday” kifejezést sokan a Hálaadás (Thanksgiving) utáni őrült vásárlási rohamra vezetik vissza, egyfajta felvezetése a decemberi ünnepeknek. Első dokumentált említése azonban kevéssé romantikus, hiszen a kifejezést 1869. szeptember 24-re, a pénzpiac összeomlására használták. Mégis, hogyan vált a vásárlási eseménnyé ez a kifejezés? 

Miért black friday a ‘Black Friday’?

Hálaadás napja mindig csütörtöki nap. Az ezt követő pénteket a philadelphiai rendőrség nevezte el fekete pénteknek, hogy leírja a Thanksgiving utáni káoszt, amely a városban zajlott. Ezen a napon sok külvárosi lakos érkezett az éves Army-Navy focimeccsre, és azzal összekötve ünnepi bevásárlásra Philadelphia belvárosába. A tömeg forgalmi dugókat, baleseteket és bolti lopásokat is jelentett, így a rendőröknek extra órákat kellett dolgozniuk.

1961-re a „Black Friday” elnevezés már jelentőségteljesen elterjedt Philadelphiában. Néhány helyi kereskedő és szószóló megpróbálta „Big Friday”-nak nevezni a napot, hogy eltüntesse annak negatív kicsengését, de erőfeszítéseik nem bizonyultak sikeresnek. Rossz kicsengésétől csak az 1980-as évek végén szabadult meg a „Black Friday”, köszönhetően annak, hogy a kiskereskedők komoly árengedményekkel igyekeztek megváltoztatni a komor jelentést. Sokan szívesebben tartják ezt a Black Friday-név igazi eredetének.

Ma a Black Friday elnevezés már kiterjedtebb értelemben használatos, hiszen létezik a Cyber Monday is, amely a Thanksgiving utáni hétfőn zajló online vásárlási eseményt jelöli, valamint a Small Business Saturday, amely a helyi vásárlás fontosságát népszerűsíti a novemberi ünnep utáni szombaton.

Mire érdemes odafigyelni Black Friday idején?

Az őrület elkerülése érdekében, Black Friday idején érdemes néhány dolgot szem előtt tartani. A következőkben felsoroltunk pár hasznos tanácsot, amik betartásával elkerülhetjük a problémákat és (legalábbis) egy fokkal gördülékenyebb lesz a vásárlás. Íme tanácsaink:

  1. Előkészületek: Készíts listát a megvásárolni kívánt termékekről és tudd, hogy mely boltokban találod őket! Ez segít, hogy ne tévedj el a sok akció között. 
  2. Kutatás: Nézd meg előre a termékek árait az akciók előtt, így jobban tudod majd, hogy hol és mit érdemes venni.
  3. Online vásárlás: Ha teheted, vásárolj online! Az online boltok elkerülhetik a zsúfolt üzletekkel járó stresszt és sorban állást. Ráadásul online sokkal nagyobb akciók is elérhetők.
  4. Időzítés: Legyél éber a vásárlás időpontjára! Ugyanis sok üzlet korán nyit és az akciók gyorsan elfogynak. Érdemes időben érkezni a bolthoz, ha személyesen vásárolsz.
  5. Költségvetés: Határozz meg egy költségkeretet és tartsd magad hozzá! Könnyen elragadhat a vásárlás láza, ami túlköltekezéshez vezethet.
  6. Akciók és promóciók: Figyelj az akciókra és promóciós kódokra, mert ilyenkor gyakori az extra kedvezmény!
  7. Biztonság: Ha személyesen vásárolsz, figyelj a környezetedre, hogy elkerüld a tolongást és baleseteket! Online vásárlásnál se lankadjon a figyelmed, mert a szélhámosok ilyenkor aktívabbak! 
  8. Rugalmasság: Ha nem találod meg pontosan ugyanazt a terméket amit kerestél, ne keseredj el! Használd ki az akciókat és nézd meg az alternatív termékeket is.
  9. Visszatérítési politika: Tájékozódj a bolt visszatérítési politikájáról, így tudni fogod, mit tehetsz, ha nem vagy elégedett a vásárlásoddal!

Összegzésképpen, a Black Friday vásárlás izgalmas és kedvező alkalom lehet, ha megfelelően felkészülsz rá. A fenti tanácsok figyelembevételével könnyebben navigálhatsz a shopping őrületében, és minimalizálhatod a stresszes helyzeteket. Ne felejtsd el, hogy a legfontosabb: élvezd a vásárlást, és ne csak az akciókra koncentrálj, hanem az ünnepi készülődés örömére is!

Logisztikai háttér: mi zajlik a Black Friday mögött?

A Black Friday nemcsak a vásárlók és a kereskedők számára jelent kiemelt időszakot, hanem a teljes logisztikai lánc számára is. Ilyenkor a raktárak, szállítmányozók és futárcégek terhelése akár többszörösére nő, hiszen rövid idő alatt hatalmas mennyiségű áru mozog. A csúcsidőszak sikeres kiszolgálásához a logisztikai szereplők általában már hetekkel korábban megkezdik a felkészülést: extra kapacitásokat nyitnak meg, sűrítik a járatokat, bővítik a raktári személyzetet és optimalizálják az útvonalakat. A gördülékeny működéshez hozzátartozik a pontos készlettervezés, a hatékony csomagkezelés és az, hogy szükség esetén gyorsan tudjanak reagálni a megugró rendelésszámokra.

Mivel a Black Friday sok esetben egész heti promóciós időszakká („Black Week”) nőtte ki magát, a logisztikai kihívások is elhúzódnak. A túlterhelt csomagpontok, a késve érkező import szállítmányok vagy a visszáruk megemelkedett száma mind olyan tényező, amelyekre a logisztikai cégeknek évről évre jobban kell felkészülniük. Éppen ezért a vásárlók számára a tudatos tervezés, a webshopok számára pedig a pontos előkészítés és a megbízható logisztikai partner kiválasztása kulcsfontosságú a problémamentes Black Friday-időszakhoz.

És ha a szállítás terén akadtál el és nem tudod, hogyan szállíttasd el áruidat, keress fel minket! Ha pedig fuvart keresel, az sem probléma, legyen szó légi, vízi vagy szárazföldi szállítmányozásról, az INCON mindig, mindenhol ott van!

Írj az info@incon-logistic.hu címre vagy keress fel bennünket az alábbi módokon!

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük