Kedves partnereink és leendő partnereink!
Legyünk őszinték: nekünk, szállítmányozásban és kereskedelemben dolgozóknak Advent időszaka kevéssé a várakozásról, sokkal inkább a cselekvésről szól. Az év vége csúcsidőszak, ezernyi megoldandó feladattal és az azok tetejébe szakadó váratlan helyzetekkel. Összegyűjtöttük, hogyan tehetjük gördülékenyebbé ezt a kiemelten terhelt időszakot.
Az év végének közeledtével növekvő kereslet és szállítási igények
November-december a legtöbb iparágban a kereskedelem csúcsidőszaka. Nő a fogyasztás, a vásárlók felkészülnek az ünnepekre, az év végi zárásokra és az új évre. A kereslet növekedése nemcsak a kereskedelmi szektort érinti, hanem a gyártókat, a beszállítókat és persze a szállítmányozókat is. Mindenki szeretné időben feltölteni a készleteit és megkapni az áruját. A szállítmányozás hatékonysága ilyenkor van talán a leginkább közvetlen hatással az áruk gyors piaci elérhetőségére, az ügyfelek elégedettségére és végső soron a vállalatok versenyképességére.
Melyik iparágak a legkritikusabbak év végén?
A különböző iparágak, legyen szó gyógyszeriparról, élelmiszeriparról, elektronikáról vagy az autóiparról, specifikus kihívásokkal és igényekkel rendelkeznek, amelyek befolyásolják a szállítmányozást. Mind mással foglalkozik, mégis mindegyiknek megvannak a maga speciális elvárásai a szállítással, a raktárakkal és a logisztikával kapcsolatban. Mik ezekben a kihívások?
Vegyük első példának a gyógyszeripart. Az orvosi termékek esetében a szigorú hűtési lánc és a pontos nyomon követhetőség elengedhetetlen, csúszás pedig a csúcsidőszakban is kizárt, hiszen a nem megfelelő szállításon vagy a késlekedésen emberéletek múlnak. De ott az élelmiszeripar, ahol a gyors és kontrollált körülmények között történő szállítása a frissesség megőrzése miatt létfontosságú. A termelés folyamatossága miatt kiemelt az elektronikai ipar és az autóipar.
A jelenlegi globális logisztikai környezetben egyre nagyobb jelentősége van a kapacitásbiztosításnak és az alternatív útvonalak előre megtervezésének. Érdemes felkészülni arra, ha bizonyos régiókban torlódás vagy leállás alakul ki – ilyenkor életmentő lehet egy előre egyeztetett tartalék fuvarozó vagy alternatív útvonal.
Az év végi szállítmányozási stratégiák nemcsak a logisztikai vállalatoknak jelentenek kihívást, hanem az egész iparági ökoszisztémát érintik. Hatással vannak a termelési folyamatokra, a készletezésre és az ügyfélkapcsolatok fenntartására is. Fontos, hogy minden érintett fél alaposan megtervezze az év végi tevékenységeit annak érdekében, hogy zökkenőmentes és hatékony ellátási láncot biztosítson!
Év Végi Szállítmányozási Stratégiák
Mire is kell figyelnünk év végén? Mindenki észt vesztve próbál teljesíteni, szokottnál nehezebb körülmények között. Ilyenkor könnyebben eluralkodik a káosz, ami csak még nagyobb felforduláshoz vezet. Érdemes ilyenkor stratégiát felépíteni, ami nem csak most, de a későbbiekben is segíthet! Na de minek érdemes szerepelnie egy jó szállítmányozási stratégiában? Az alábbiakban részletesen megosztunk veletek 10+1 tippet, hogy hogyan lehet hatékonyan megtervezni a szállítmányozási műveleteket, figyelembe véve különböző iparági igényeket.
- Ellenőrizd a készleteket! Az év vége előtt érdemes alaposan felmérni a készleteket, hogy átlássuk, mennyi termék áll rendelkezésre, és mennyi további rendelés szükséges az igények kielégítésére.
- Kérj előrejelzéseket! Kommunikálj az ügyfelekkel a várható keresletről, kérd meg őket, hogy osszák meg előrejelzéseiket! Ez segít a megfelelő mennyiségű készlet biztosításában és fel tudsz készülni az esetleges szállításokra.
- Hogyan tudsz szállítani? Érdemes megfontolni különböző szállítási módokat (légi, tengeri, közúti, vasúti), mert nem biztos, hogy a megszokott a legjobb a csúcsidőszakban. Számolj azzal, hogy egyes alvállalkozók év végén leállnak, mások viszont vállalnak szállítást az ünnepek alatt is.
- Ne hagyj mindent az utolsó pillanatra! Feltétlenül egyeztess ügyfeleiddel és alvállalkozóiddal az ünnepek előtt és ha teheted már most szervezz le mindent! Érdemes bebiztosítanod a január első hetére is a szállításaidat, hogy elkerüld a stresszt. Sajnos meglehet, hogy alternatívákat kell keresned, viszont ha időben elintézel mindent, nem kell aggódnod az ünnepi leállások utáni SOS-feladatok miatt!
- Folyamatosan kommunikálj! Tartsd folyamatosan a kapcsolatot a szállítókkal és partnerekkel, hogy naprakész információkkal rendelkezz a szállítási lehetőségekről és esetleges késésekről.
- Az árukészlet és a szállítások összehangolása is fontos! Informáld a partnereket az elérhető készletekről és igényekről, hogy ők is fel tudjanak készülni. Érdemes feltenni a következő kérdéseket: Kell áru az ünnepek között? Kell-e árut szállítani január elsejére? Az ünnepek után mire lesz szükség?
- Reálisan mérd fel a vállalható kapacitást! Mindig legyél tisztában a kapacitásoddal és soha ne vállalj be olyan munkákat, amit esetleg nem tudsz megoldani!
- Mindig figyelj a nyitvatartásokra! Sok cég nyitvatartása megváltozik az ünnepek miatt, ezért feltétlenül nézd meg ezeket vagy kérdezd meg tőlük! Sajnos sokszor előfordul, hogy a megkésett rakományt már csak a következő évben lehet lerakni. Ez több szempontból is kellemetlen.
- Legyél rugalmas! Legyél kész az esetleges változtatásokra és folyamatosan ellenőrizd a szállítási határidőket. A cégeknek rugalmasnak kell lenniük a váratlan helyzetek kezelésében.
- Ellenőrizd a záró nyilvántartásokat! Az év végén gondoskodj a pontos záró nyilvántartások elkészítéséről! Ellenőrizd a szállítmányok státuszát és a pénzügyi nyilvántartásokat, hogy elkerüld a lemaradásokat!
Az év végi csúcsidőszakban még fontosabbá válik a digitális kommunikáció. A valós idejű nyomon követés, a gyors státuszjelentések és a transzparens információáramlás jelentősen csökkentik a bizonytalanságot. Ha az ügyfelek előre látják a szállítmányok helyzetét, sokkal könnyebben tudnak tervezni, és kevesebb a félreértés.
Egy kis extra!
11. Gyűjts visszajelzéseket! Kérj visszajelzést az ügyfelektől a szállítási szolgáltatásokról és tapasztalatokról! Ez segít a következő év tervezésében és a szolgáltatások javításában. Lehet személyesen is vagy küldd csak ki egy e-mailben.
Most már csak rajtunk múlik, hogy ezeket a jó gyakorlatokat beépítsük a következő évi terveinkbe! Neked mi a véleményed erről? Elgondolkozol rajta, hogy alkalmazd ezeket? MI kíváncsian várjuk a véleményeiteket a komment szekcióban vagy az info@incon-logistic.hu címre!
Ha pedig szállítót keresel keress fel minket az alábbi módokon!

