data is the new oil

Az adat az új olaj? A fenntarthatóság jövője

Adat és fenntarthatóság: A jövő kapujában

„Az adat az új olaj.” Clive Humby matematikus ezzel a mondattal a gazdaság jövőbeli hajtóerejére utalt. De számunkra ez a hasonlat nem teljesen állja meg a helyét. 

Az olaj egy véges energiaforrás, míg az adat határtalan lehetőségeket rejt. Az olaj szabadon kereskedhető, az adatok nem. Az olaj a hagyományos, nem megújuló energia, míg az adat a jövő technológiája, mint például a kvantumszámítógép. 

De mi inkább azt mondanánk, hogy az adat az új dúsított urán: hatalmas potenciált és energiát tartalmaz, de rossz kézbe kerülve rendkívül veszélyes is lehet. Ám ha okosan használjuk, és következetesen betartjuk a biztonsági előírásokat, akkor az adat valóban a zöld és fenntartható gazdaság hajtóerejévé válik.

További érdekes cikkeket találsz a fenntarthatóság témakörében a Hírek menüben. Kattints most!

Tudatosság – 3P modell mentén

A fenntarthatóság már szervesen beépült a vállalati kultúránkba, a beszerzési döntések során pedig figyelembe vesszük ezt a fontos szempontot. Érdemi változásokat tapasztalok a partnereink körében is. Az utóbbi években sok cég a greenwashingra támaszkodott, hirdetve zöld törekvéseiket, ugyanakkor strukturális változások nélkül. Fontos azonban, hogy a szemléletváltás egy fokozatos folyamat, amelyre az elmúlt 10-15 évben egyre több eszköz áll rendelkezésünkre. Az AI, az alternatív üzemanyagok, a dróntechnológia és az e-közlekedés mind hozzájárulnak a fenntarthatósághoz.

Ne feledjük: a vállalatok többsége a profitorientált szektorba tartozik. Csak olyan értékajánlat lehet sikeres, amely javítja a nyereségességet. Ezért tartjuk fontosnak az ún. 3P modellt: Planet, People és Profit. Ez a megközelítés segít abban, hogy a vállalatvezetők a környezeti, társadalmi és pénzügyi hatásokat egyaránt figyelembe vegyék üzleti döntéseik során, így a fenntarthatósági beruházások legelőnyösebb lehetőségei e három P metszéspontjában találhatók.

Fejlesztések – Hol tartunk, mit csinálunk?

Ketté kell bontani saját működésünkre és a megrendelők érdekében végzett tevékenységeinkre. Saját működés körében zöld iroda, fenntartható működés, fenntartható beszállítás, hulladékgazdálkodás, energiahatékonyság.

A megrendelők érdekében folytatott fejlesztéseink ennél izgalmasabbak. Kiemelten kell fókuszálnunk a szállítmányok karbonlábnyomára, hiszen felelősségünk van a visszazöldítésben. Miért beszélünk visszazöldítésről? Mert zölden indult. 

És miben tudjuk segíteni a megrendelőket klímacéljaik elérésében?

  • multimodalitás

  • egyedi megoldások

  • ADATOK! pontos, valós idejű, hiteles adatok

  • CO2 kalkulátor

Mérés – hogyan és miért?

A minőségi adatok központi szerepet játszanak a tevékenységeinkben. Az AI terjedése újragondolt kapcsolatot teremt az adatokkal. A pontos adatok elengedhetetlenek, hiszen a hibás vagy elavult információk súlyosan károsíthatják a működésünket. Az adatok hitelessége, pontossága és megbízhatósága felértékelődik. A fenti gondolatra visszatérve: az sem mindegy, hogy nyersolajat vagy benzinből származó üzemanyagot használunk. Az adatokat is finomítani, tisztítani kell!

Lehetőségek és kihívások – ellátási láncok speciális helyzete

A fenntarthatóvá tétel kihívásaival szembesülő ellátási láncokat nem egyszerű zöldebbé alakítani. Az éghajlatváltozás által leginkább érintett iparágak közé tartozik a logisztika, hiszen saját működésünk is nagy veszélybe kerül, ha nem lépünk. Ráadásul a fenntartható márkák iránti fogyasztói kereslet soha nem látott magasságokban van.

Mik a főbb nehézségek?

  • Földrajzi kiterjedtség: Az ellátási láncok nemzetközi kiterjedése jelentős szállítási kibocsátásokat okoz.

  • Komplexitás: A globalizáció következtében az ellátási lánc műveletei hatalmas méretben és kontinenseken átívelve működnek.

  • Szabályozási sokféleség: A különböző transznacionális partnerségek számos különböző szabályozást vonnak maguk után, ami a megfelelőséget nehézzé vagy szinte lehetetlenné teszi.

Termékek ártalmatlanítása: Az ellátási lánc szennyezésének egyik legnagyobb problémája, hogy a termékek végső ártalmatlanítása elsősorban a fogyasztók kezében van, nem a gyártókéban. Gondoljunk például a használati cikkekre vagy a divatiparra, ahol évente több százmillió tonna textil kerül a hulladéklerakókba, ahelyett, hogy újrahasznosításra kerülne.

Stratégia – hogyan haladjunk az úton?

Bár kisvállalkozás vagyunk, dedikált, belsős szakértőnk foglalkozik a fenntarthatósággal, hogy az a működésünk szerves részévé váljon. Amikor ügyfeleink egyedi klímacéljaira keresünk megoldásokat, értelemszerűen nem bízhatjuk a feladatot kizárólag külső tanácsadókra. A szakmai közösségek és a tudásmegosztás azonban fontos fórumai lehetnek ennek a folyamatnak.

A globális ellátási lánc eddig lemaradt más iparágak mögött a fenntartható gyakorlatok bevezetésében. Azok a tulajdonságok, amelyek hatékonyan működtetik az ellátási láncokat – mint a partnerségek, a transznacionalizmus és a méretarány – egyben akadályozzák is a zöldebb protokollok megvalósítását.

Mindazonáltal a piacok ma már fenntarthatóbb gyakorlatokat követelnek meg a vállalatoktól. A trendek azt mutatják, hogy a környezetbarát márkák versenyelőnyre tehetnek szert a hagyományos cégekkel szemben, mivel a fogyasztói preferenciák egyre inkább a fenntartható vállalatokat részesítik előnyben.

A globális ellátási láncok reformja a gazdasági célok mellett, a fenntartható fejlődés biztosításával vonzóvá válhat. A három P modell (Planet, People, Profit) holisztikus keretet ad a vezetők kezébe, amellyel egyszerre érhetik el a társadalmi, környezeti és pénzügyi célokat.

💬 Ti hogyan látjátok ezt a megközelítést? Milyen lépéseket tettetek a fenntarthatóság érdekében a saját vállalkozásotokban?

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük