Adat és fenntarthatóság: A jövő kapujában
„Az adat az új olaj.” Clive Humby matematikus ezzel a mondattal a gazdaság jövőbeli hajtóerejére utalt. De számunkra ez a hasonlat nem teljesen állja meg a helyét.
Az olaj egy véges energiaforrás, míg az adat határtalan lehetőségeket rejt. Az olaj szabadon kereskedhető, az adatok nem. Az olaj a hagyományos, nem megújuló energia, míg az adat a jövő technológiája, mint például a kvantumszámítógép.
De mi inkább azt mondanánk, hogy az adat az új dúsított urán: hatalmas potenciált és energiát tartalmaz, de rossz kézbe kerülve rendkívül veszélyes is lehet. Ám ha okosan használjuk, és következetesen betartjuk a biztonsági előírásokat, akkor az adat valóban a zöld és fenntartható gazdaság hajtóerejévé válik.
További érdekes cikkeket találsz a fenntarthatóság témakörében a Hírek menüben. Kattints most!
Tudatosság – 3P modell mentén
A fenntarthatóság már szervesen beépült a vállalati kultúránkba, a beszerzési döntések során pedig figyelembe vesszük ezt a fontos szempontot. Érdemi változásokat tapasztalok a partnereink körében is. Az utóbbi években sok cég a greenwashingra támaszkodott, hirdetve zöld törekvéseiket, ugyanakkor strukturális változások nélkül. Fontos azonban, hogy a szemléletváltás egy fokozatos folyamat, amelyre az elmúlt 10-15 évben egyre több eszköz áll rendelkezésünkre. Az AI, az alternatív üzemanyagok, a dróntechnológia és az e-közlekedés mind hozzájárulnak a fenntarthatósághoz.
Ne feledjük: a vállalatok többsége a profitorientált szektorba tartozik. Csak olyan értékajánlat lehet sikeres, amely javítja a nyereségességet. Ezért tartjuk fontosnak az ún. 3P modellt: Planet, People és Profit. Ez a megközelítés segít abban, hogy a vállalatvezetők a környezeti, társadalmi és pénzügyi hatásokat egyaránt figyelembe vegyék üzleti döntéseik során, így a fenntarthatósági beruházások legelőnyösebb lehetőségei e három P metszéspontjában találhatók.
Fejlesztések – Hol tartunk, mit csinálunk?
Ketté kell bontani saját működésünkre és a megrendelők érdekében végzett tevékenységeinkre. Saját működés körében zöld iroda, fenntartható működés, fenntartható beszállítás, hulladékgazdálkodás, energiahatékonyság.
A megrendelők érdekében folytatott fejlesztéseink ennél izgalmasabbak. Kiemelten kell fókuszálnunk a szállítmányok karbonlábnyomára, hiszen felelősségünk van a visszazöldítésben. Miért beszélünk visszazöldítésről? Mert zölden indult.
És miben tudjuk segíteni a megrendelőket klímacéljaik elérésében?
multimodalitás
egyedi megoldások
ADATOK! pontos, valós idejű, hiteles adatok
CO2 kalkulátor
Mérés – hogyan és miért?
A minőségi adatok központi szerepet játszanak a tevékenységeinkben. Az AI terjedése újragondolt kapcsolatot teremt az adatokkal. A pontos adatok elengedhetetlenek, hiszen a hibás vagy elavult információk súlyosan károsíthatják a működésünket. Az adatok hitelessége, pontossága és megbízhatósága felértékelődik. A fenti gondolatra visszatérve: az sem mindegy, hogy nyersolajat vagy benzinből származó üzemanyagot használunk. Az adatokat is finomítani, tisztítani kell!
Lehetőségek és kihívások – ellátási láncok speciális helyzete
A fenntarthatóvá tétel kihívásaival szembesülő ellátási láncokat nem egyszerű zöldebbé alakítani. Az éghajlatváltozás által leginkább érintett iparágak közé tartozik a logisztika, hiszen saját működésünk is nagy veszélybe kerül, ha nem lépünk. Ráadásul a fenntartható márkák iránti fogyasztói kereslet soha nem látott magasságokban van.
Mik a főbb nehézségek?
Földrajzi kiterjedtség: Az ellátási láncok nemzetközi kiterjedése jelentős szállítási kibocsátásokat okoz.
Komplexitás: A globalizáció következtében az ellátási lánc műveletei hatalmas méretben és kontinenseken átívelve működnek.
Szabályozási sokféleség: A különböző transznacionális partnerségek számos különböző szabályozást vonnak maguk után, ami a megfelelőséget nehézzé vagy szinte lehetetlenné teszi.
Termékek ártalmatlanítása: Az ellátási lánc szennyezésének egyik legnagyobb problémája, hogy a termékek végső ártalmatlanítása elsősorban a fogyasztók kezében van, nem a gyártókéban. Gondoljunk például a használati cikkekre vagy a divatiparra, ahol évente több százmillió tonna textil kerül a hulladéklerakókba, ahelyett, hogy újrahasznosításra kerülne.
Stratégia – hogyan haladjunk az úton?
Bár kisvállalkozás vagyunk, dedikált, belsős szakértőnk foglalkozik a fenntarthatósággal, hogy az a működésünk szerves részévé váljon. Amikor ügyfeleink egyedi klímacéljaira keresünk megoldásokat, értelemszerűen nem bízhatjuk a feladatot kizárólag külső tanácsadókra. A szakmai közösségek és a tudásmegosztás azonban fontos fórumai lehetnek ennek a folyamatnak.
A globális ellátási lánc eddig lemaradt más iparágak mögött a fenntartható gyakorlatok bevezetésében. Azok a tulajdonságok, amelyek hatékonyan működtetik az ellátási láncokat – mint a partnerségek, a transznacionalizmus és a méretarány – egyben akadályozzák is a zöldebb protokollok megvalósítását.
Mindazonáltal a piacok ma már fenntarthatóbb gyakorlatokat követelnek meg a vállalatoktól. A trendek azt mutatják, hogy a környezetbarát márkák versenyelőnyre tehetnek szert a hagyományos cégekkel szemben, mivel a fogyasztói preferenciák egyre inkább a fenntartható vállalatokat részesítik előnyben.
A globális ellátási láncok reformja a gazdasági célok mellett, a fenntartható fejlődés biztosításával vonzóvá válhat. A három P modell (Planet, People, Profit) holisztikus keretet ad a vezetők kezébe, amellyel egyszerre érhetik el a társadalmi, környezeti és pénzügyi célokat.
I have been browsing on-line greater than three hours today, but I by no means found any interesting article like yours. It is lovely value enough for me. In my opinion, if all website owners and bloggers made just right content material as you probably did, the internet will be much more useful than ever before.