kapcsolódás

Fuvarszervezés internet nélkül? Így dolgoztunk régen – és így dolgozunk ma

Tudtad, hogy a fuvarszervezés régen teljesen máshogy zajlott, mint ma?

1. Fuvarszervezés az internet előtt – „papíralapú világ”

Aki dolgozott már a logisztikában az 1990-es évek előtt, pontosan tudja, mennyire másként működött minden. A fuvarokat telefonon egyeztették, gyakran kézzel írt címlisták, noteszek és kartonlapok alapján. Nem volt CRM-rendszer, nem volt online adatbázis – csak toll, papír, egy megbízható telefonvonal és jó adag türelem.

A visszaigazolás faxon vagy személyesen történt: ha szerencsénk volt, gyorsan lejött a papír a gépből – ha nem, akkor újra kellett küldeni, vagy el kellett vinni egy példányt autóval. Az adminisztrációs munkák nagy része kézzel zajlott: fuvarlevelek, menetlevelek, teljesítési igazolások töltődtek ki tömbösített nyomtatványokon. A hibázás lehetősége nagyobb volt, de az emberek figyelme és precizitása pótolta a technológiát.

Az útvonaltervezéshez térképet kellett kiteríteni az asztalra – autóatlaszokat, spirálkötésű közúti térképeket böngésztek a diszpécserek. Ha egy sofőr eltévedt, nem lehetett csak úgy felhívni, hogy „merre jársz?” – visszahívásra kellett várni, vagy keresni kellett egy benzinkutat, ahol tudott telefonálni. A parkolókban gyakran CB-rádión tartották egymással a kapcsolatot a sofőrök.

A raktárak és partnerek közötti kommunikáció is lassúbb és formálisabb volt. Sokszor futárral küldték a dokumentumokat, vagy egyenesen a sofőr vitte magával papíron, amit aztán alá kellett írni és visszahozni. Egy-egy külföldi szállítás előkészítése napokat, akár heteket is igénybe vett – és mindenki a rutin, a tapasztalat és az emberi kapcsolatok alapján dolgozott.

A gyors információcsere és valós idejű követés akkoriban elképzelhetetlen volt – az ügyfelek és partnerek türelmére, a diszpécserek találékonyságára és az ügyintézők kitartására támaszkodott minden. Mégis, ebben a „papíralapú világban” is működött a logisztika – csak épp sokkal több emberi erőforrással, több türelemmel és jóval kevesebb automatizálással.

2. Technológiai áttörések – fax, mobiltelefon, első szoftverek

A fax elterjedése már jelentős ugrásnak számított, hiszen gyorsabbá tette az írásos kommunikációt. A mobiltelefonok megjelenése pedig forradalmasította a diszponensek munkáját: innentől kezdve nem volt szükség arra, hogy egy sofőrt csak a raktárban vagy a benzinkútnál lehessen elérni. Az első fuvarszervező szoftverek is megjelentek, de még csak az adminisztráció egyszerűsítésére szolgáltak.

3. Az internet kora – valós idejű logisztika

A 2000-es évektől kezdve az internet és az e-mail elterjedésével teljesen új korszak indult. Az online adatbázisok, webes ügyfélportálok és GPS-es járműkövetés megváltoztatta a mindennapokat: hirtelen láthatóvá vált, hol jár a rakomány, mikorra várható az érkezés, és percek alatt lehetett szerződéseket, dokumentumokat küldeni a világ bármely pontjára.

A fuvarszervezés innentől nemcsak gyorsabb, hanem átláthatóbb és kiszámíthatóbb is lett. A digitalizációval nőtt az ügyfélelégedettség, csökkent a hibalehetőség – és a verseny is kiélezettebbé vált.

4. Hogyan dolgozunk ma? Automatizáció és valós idejű adatok

Ma a logisztika alapja a digitális technológia – és az INCON-nál ennek minden előnyét ki is használjuk. Digitális nyomkövetésünknek, felhőalapú platformjainknak és automatizált folyamatainknak köszönhetően minden szállítási lépés átlátható és precízen menedzselhető: a megrendeléstől a kiszállításig minden nyomon követhető, visszakereshető és optimalizálható.

Diszpécsereink valós idejű adatokat látnak a járművek helyzetéről, a hőmérséklet-ellenőrzés eredményeiről vagy a rakomány pontos státuszáról. Ügyfeleink pedig saját online felületükön keresztül tudnak ajánlatot kérni, szállítást indítani vagy dokumentumokat letölteni – gyorsan, egyszerűen, néhány kattintással.

Ami korábban napokig tartott, ma percek alatt elintézhető. Ez az a fejlődés, amit nap mint nap ügyfeleink szolgálatába állítunk.

Szeretnél Te is egy olyan logisztikai partnert, aki biztos kézzel használja a digitális megoldásokat? Lépj kapcsolatba velünk, és mutatjuk, hogyan dolgozunk INCON-módra.

5. Na de mit hozhat még a jövő?

Az AI, a big data és az IoT (az eszközök internete) már most formálja a logisztika jövőjét. A jövő fuvarszervező rendszerei nemcsak reagálnak, hanem előre jeleznek: forgalmi dugót, időjárási akadályokat, kapacitáskihasználtságot. A mesterséges intelligencia pedig abban segít, hogy a szállítások még optimalizáltabbak, fenntarthatóbbak és költséghatékonyabbak legyenek.

Kövess minket közösségi oldalainkon, és ismerd meg, hogyan segíthetünk a fuvarszervezésben a legmagasabb színvonalon – digitálisan és megbízhatóan!

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük