Top 6 zöld logisztikai trend! – Mit tegyünk a fenntarthatóságért

Fenntartható trendek a logisztikában

Magára valamit is adó vállalkozás abba a közegbe próbál tartozni, amelyik tesz valamit a fenntartható jövőért. Ebben a cikkben az INCON-LOGISTIC Kft. elhozta nektek a top 6 fenntarthatósági trendet, érdekességnek pedig a csomagolásmentes termékekről is olvashatsz. Felmerült már benned a kérdés, hogy miért olyan fontos ez a törekvés mindannyiunk számára?

 “A szén-dioxid légköri koncentrációja jelenleg körülbelül 420 ppm (parts per million), ami messze meghaladja az ipari forradalom előtti 280 ppm-es szintet. A tudományos konszenzus szerint a 450 ppm-es határ túllépése komoly pozitív visszacsatolási folyamatokat indíthat el, így kérdésessé válik a párizsi megállapodás 1,5 °C-os célértékének elérése. Az éves 2,4-3 ppm-es növekedés ütemével a 450 ppm-es küszöb már a 2030-as évek elején elérhetővé válhat, ha nem csökkentjük a kibocsátásokat.” – Olvashatjuk a Fenntartható Fejlövés egyik cikkében.

Ez az adat ijesztően hangzik, mert sajnos az is! A szén-dioxid (CO2) az az üvegházhatású (vagy más néven hőcsapdázó) gáz, amelyik a fosszilis tüzelőanyagok (mint például a szén, olaj és földgáz) kitermeléséből és elégetéséből származik. A grafikonon jól látszik, hogy a légkörbe kerülő CO2 mennyisége az ipari tevékenység kialakulásával lódult meg és emelkedett soha nem látható szintre.

Mit tehet ez ellen a közlekedési iparág? 

A fuvarozás, a szállítmányozás és a logisztika elengedhetetlen számunkra. A mai gazdaság nem képzelhető el az áruk és emberek nemzetközi fuvarozása nélkül. Az ipari termelés visszaesne, egész iparágak állnának le, emberek százmilliói maradnának munka nélkül. Vagyis a klímaváltozás visszafordítására nem a szállítmányozás leállítása a válasz. Hanem mi? A fenntartható szállítmányozás! Ahogy a globális felmelegedés és a környezetszennyezés problémái egyre sürgetőbbé válnak, úgy a vállalatoknak is új stratégiákra van szükségük ahhoz, hogy alkalmazkodjanak az új valósághoz. A fenntartható fejlődés iránti elkötelezettség nem csupán trend, hanem alapvető első lépés a hosszú távú siker érdekében.

Az INCON csapata összeszedett 6 fontos trendet, amelyek a mai gazdasági környezetben jelentős szerepet játszanak a vállalatok fejlődésében és fenntarthatósági törekvéseikben. 

Trend 1: Dekarbonizáció

A dekarbonizáció arra utal, hogy milyen lépéseket tehet egy vállalkozás a szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése érdekében. Jelenleg a szállítási és logisztikai szektor körülbelül 24%-ot tesz ki a globális szén-dioxid-egyenérték (CO2e) kibocsátásból, így bőven van tennivalónk.

Az IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) 2021-es jelentése szerint az üvegházhatású-gáz-kibocsátás drámai csökkentése szükséges ahhoz, hogy a globális felmelegedést 1,5 °C-ra korlátozzuk a következő évtizedekben. A vállalatok számára a fenntarthatóság jegyében tett lépések, mint például a megújuló energiaforrások használata és a hatékonyabb logisztikai megoldások implementálása nemcsak környezetvédelmi szempontból hasznosak, hanem hosszú távon költségmegtakarítást is eredményezhetnek. Az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület szerint a globális gazdaság dekarbonizálása évente 1-2 trillió dollár megtakarítást hozhat, amennyiben a vállalatok alkalmazkodnak az új fenntartható gyakorlatokhoz.

Trend 2: Zöld energia megoldások 

A zöld energia megoldások kulcsszerepet játszanak a dekarbonizációs stratégiákban. Jó hír, hogy 2023-ra a világ áramtermelésének több mint 30%-a megújuló forrásokból származik. A vállalkozások számára érdemes zöld energiaszolgáltatóra váltaniuk, akik például az áramot megújuló energiaforrásokból, például víz- és szélenergiából állítják elő. Ha a vállalkozás saját ingatlanban működik, a napelemek telepítése tiszta, szén-dioxid-mentes áramot biztosíthat. Fontos, hogy a cégek kutassanak a különböző energia támogatások után, amelyek segítséget nyújthatnak például elektromos jármű töltőpontok telepítésében. Emellett egy egyszerű, de hatékony lépés az energia-megtakarítás érdekében, ha biztosítják, hogy minden berendezés ki legyen kapcsolva éjszaka vagy amikor nincs szükség rájuk

Trend 3: Mesterséges intelligencia innovációk

A mesterséges intelligencia (MI) kulcsszerepet játszik abban, hogy a vállalatok fenntarthatóbbá tegyék logisztikai folyamataikat. Az MI alkalmazásának néhány jelentős területe közé tartozik a kereslet-előrejelzés, az útvonaloptimalizálás. A kereslet-előrejelzés során az MI-t támogató készletgazdálkodási szoftverek képesek elemezni a vásárlói adatokat és a piaci trendeket, ezzel segítve a vállalkozásokat abban, hogy előre jelezzék a szükséges készleteket. Ennek köszönhetően csökken a felesleges raktározott áru mennyisége, és optimalizálható a tárolóhely. Az útvonaloptimalizálás szintén fontos szerepet játszik, különösen, ha naponta több szállítást is végzel. Az MI segítségével megtalálhatod a leghatékonyabb útvonalakat, figyelembe véve a távolságot, a valós idejű forgalom adatait, a jármű kapacitását és a szállítás időablakait. Ez nem csupán hozzájárul a jármű üzemanyag-kibocsátásának csökkentéséhez, hanem megőrzi az ügyfelek elégedettségét is.

Trend 4: Fenntarthatósági kezdeményezések a visszafelé irányuló logisztikában

A visszafelé irányuló logisztika a termékek „feláramlását” jelenti a szállítói láncon keresztül, lehetővé téve, hogy az árukat visszaküldjék a végfelhasználótól egy kiskereskedőhöz vagy gyártóhoz (például termékek visszaküldése formájában). Ez a megközelítés a körforgásos gazdaság modelljét öleli fel, amely kiterjeszti a régi vagy sérült termékek életciklusát a “newrahasznosítás”, az átalakítás, a javítás és az újraértékesítés népszerűsítésével. A divatmárka, a H&M kiváló példája annak, hogyan lehet innovatív visszafelé irányuló logisztikai stratégiát alkalmazni. Szolgáltatásuk, a Garment Collecting program lehetőséget biztosít a vásárlóknak, hogy bármilyen márkájú, nem kívánt ruháikat leadják az üzleteik egyikében. A leadott ruhákat vagy másodkézből értékesítik, átalakítják őket új kollekciókká, vagy textilrostokká aprítják őket, hogy más termékeket készíthessenek belőlük.

 Ez a megközelítés segít csökkenteni a hulladéktermelést és ezzel meghosszabbítják a termékek életciklusát. A visszafelé irányuló logisztikai kezdeményezések fontos pillérei a körforgásos gazdálkodás megvalósításának.

Trend 5: Fenntartható csomagolási megoldások

A környezettudatos fogyasztók egyre nagyobb figyelmet fordítanak arra, hogy a termékek milyen csomagolásban érkeznek meg. A műanyag egyre inkább no-go zóna, de a túlzott és szükségtelen csomagolásban érkező áruk is rontják a márka megítélését. Ám jó hír a vállalkozások számára! Soha nem volt még szélesebb választék innovatív, környezetbarát csomagolási megoldásokból, mint ma. Ide tartoznak például a komposztálható vagy a tengeri algából készült csomagolóanyagok is! 

A fenntartható csomagolás trendje napjainkban egyre fontosabbá válik. 2021-ben a globális fenntartható csomagolási piac várhatóan 400 milliárd dolláros értéket képvisel, és 2026-ra ez a szám 600 milliárd dollárra nőhet. A vállalkozásoknak ezért figyelniük kell arra, hogy alkalmazkodjanak a fogyasztói igényekhez és a környezeti elvárásokhoz. Fogyasztói kutatások is alátámasztják ezt a trendet: a Nielsen 2019-es felmérése szerint a válaszadók 73%-a hajlandó többet fizetni a fenntartható csomagolásért. Ezen kívül, a TerraCycle jelentése alapján a vállalatok, amelyek átgondolt csomagolási megoldásokat kínálnak, magasabb vásárlói elégedettséget és hűséget tapasztalnak. A fenntartható csomagolás nem csupán egy piaci trend, hanem egy hosszú távú stratégiává alakul, ami a cégek versenyképességét is növelheti. 

TREND 6: Együttműködés az ellátási láncon belül

Az utolsó trend amit megemlítünk, az együttműködés fontossága. A vállalatok közösen oszthatják meg erőforrásaikat, például szállítási kapacitásaikat és raktározási helyeiket, ami csökkenti a járművek számát az utakon és az üzemanyag-felhasználást. Továbbá, közös fenntarthatósági kezdeményezéseket valósíthatnak meg, mint például zöld energia használata és környezetbarát csomagolási megoldások bevezetése. Az együttműködés során a cégek tapasztalatokat oszthatnak meg, így gyorsabban beépíthetik a fenntarthatóbb megoldásokat. Emellett lehetőséget ad a fenntartható beszállítók kiválasztására is, erősítve a fenntarthatósági láncot.

CSOMAGOLÁSMENTES TERMÉKEK

„2050-re várhatóan több műanyag lesz az óceánban, mint hal, ezért sosem volt aktuálisabb idő arra, hogy műanyagmentes életmódra törekedjünk.”

Meghökkentő, nemde? Na de most nézzük meg honnan ered ez a trend és hogy miért is jó. A trendet a kanadai Bulk Barn kiskereskedelmi láncnak köszönhetjük. Ők voltak azok, akik elsőként nyitották meg csomagolásmentes üzletüket, 1982-ben. Mára már több, mint 250 értékesítési helyet üzemeltetnek több, mint 4000 termékkel. Azonban 25 évnek el kellett telnie, hogy ez a trend eljusson Európába. 2007-ben az Unpackaged volt az első európai cég, amely csomagolásmentes élelmiszerboltot nyitott Londonban. Magyarországon az első ilyen bolt és egyben kávézó is a NoPack volt 2015-ben. 

Hogyan vonzza a csomagolásmentes szupermarket a vásárlókat?

A Price, Waterhouse & Co. (PwC) „Csomagolásmentes élelmiszer – niche vagy trend?” című tanulmányában azt nézték meg, hogy hogyan vonzza a vásárlókat a csomagolásmentes szupermarketek. A kérdőívből kiderült, hogy a válaszadók nagy része pozitívan áll a csomagolás nélküli vásárláshoz. A felmérés alapján:

  • 82% hajlandó csomagolás nélküli élelmiszert vásárolni.
  • 63% szívesen látna több ilyen terméket a hagyományos szupermarketekben.
  • 35% inkább csomagolásmentes boltban vásárolna.
  • 18% viszont nem tudja elképzelni a csomagolásról való lemondást.

Magyarországon is már sok helyen vásárolhatsz csomagolásmentesen, gondoljunk csak bele a nagy hipermarketekbe, ahol a zöldségek, gyümölcsök vagy magvak többségét akár a magaddal vitt tárolókba is veheted. Ám nem csak az ételek lehetnek csomagolás nélküliek! A csomagolásmentes kozmetikumok terén Magyarországon a Lush és a Ethique népszerű választások ilyen téren. Mindkettő hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra és a környezetkímélő megoldásokra. A pontos számadatok folyamatosan változnak, de az utóbbi évek trendjei alapján egyre többen kezdenek el saját eszközöket használni a vásárlások során az országban, főleg a környezettudatos szemlélet növekedésével. Egyes felmérések szerint a vásárlók jelentős része, akár 30-50% között is mozoghat, akik rendszeresen hoznak magukkal saját szatyrokat vagy tárolókat. Te hogy szoktál vásárolni, vagy mi alapján? 

Hogyan tartja életben az INCON a Földet?

Az INCON-LOGISTIC Kft. előnybe részesít mindent, ami hozzájárul ahhoz, hogy Földünket megvédjük, ugyanis tisztában vagyunk azzal, hogy mennyire káros a mi iparágunk. Sajnos ez egy olyan létező probléma, ami ellen tennünk kell és nem pedig a szőnyeg alá söpörni. Célunk, hogy aktívan részt vegyünk a dekarbonizáció és a zöld energia megoldások terjedésében, valamint a mesterséges intelligencia alkalmazásában, amelyek mind hozzájárulnak a hatékonyabb és fenntarthatóbb logisztikai rendszerekhez. Hiszünk abban, hogy a visszafelé irányuló logisztikai kezdeményezések és a fenntartható csomagolási megoldások nemcsak versenyelőnyt jelentenek, hanem a társadalmi felelősségvállalásunk kifejeződései is.

Várjuk, hogy együtt dolgozhassunk partnereinkkel és ügyfeleinkkel a fenntarthatósági célok elérése érdekében, és készen állunk minden kihívásra, amely a zöld jövő megteremtéséhez szükséges! Az INCON célja, hogy a fenntartható fejlődés élharcosává váljunk és hozzájáruljunk egy tisztább és jobb világ kialakításához!

Ti szoktatok vinni magatokkal saját szatyrot a bevásárláskor? Mihez szoktátok leggyakrabban használni? Kíváncsian várjuk a válaszaitokat kommentben vagy az info@incon-logistic.hu címen! 

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük