Ma, október 24-én van az Éghajlatvédelmi Világnap. Lassan már a csapból is a fenntarthatóság folyik és alapvető dolog lesz mindennapjainkban. Ám ennek ellenére is a Földünk szennyezése egy aktuális probléma marad számunkra és egy hatalmas kihívás, amit nekünk kell megoldani! Az INCON-LOGISTIC Kft. azon dolgozik, hogy cégünk egy környezetbarát munkahellyé váljon, ami segít a bolygónk megóvásában.
Ezek után felmerül a kérdés, hogy honnan ered a Világnap? Ennek kezdeményezése Bill McKibben-nek, egy amerikai környezetvédő és írónak köszönhető, aki létrehozta a 350 nevezetű nemzetközi klímavédelmi mozgalmat 2008 márciusában. Az Éghajlatvédelmi Világnap ehhez a mozgalomhoz köthető. Bill célja ezzel a mozgalommal az volt, hogy cselekvésre ösztönözze az embereket a környezetvédelemre és a környezettudatosságra. E napot a világ 192 országában, köztük Magyarországon is, az ENSZ világnapjával egy időben, október 24-én tartják, azzal a szándékkal, hogy a politikai döntéshozók figyelmét felhívják a klímaváltozás sürgető problémájára.
Az éghajlatvédelem napja alkalmából egy érdekes témát hoztunk nektek! Láttál már elektromos kamiont az utakon, esetleg elektromos buszokat? Vagy hallottál-e már a hidrogén meghajtású járművekről? Ebben a cikkben erről szeretnénk beszélni, mert ez egy számunkra is igen érdekes téma.
Alternatív megoldások
Elsőként nézzük meg az alternatív üzemanyagokat, mert sok emberben a mai napig kétségek merülnek fel. Ebbe a kategóriába tartoznak például a hibrid járművek, a bioüzemanyagok és hidrogénhajtás, egyre fontosabbá válnak a fenntartható közlekedés szempontjából.
Elsőként nézzük meg a hibrid járműveket, amelyek a hagyományos belső égésű motor és az elektromos motor kombinációjával működnek. Ezek az autók nemcsak a környezetszennyezés csökkentésére ideálisak, hanem gazdaságosabb üzemelést is kínálnak a felhasználók számára. A regeneratív fékezés lehetősége és a kettős üzemanyag-rendszer optimalizálása révén a hibrid járművek megtakarítják az üzemanyagköltségeket és javítják a levegőminőséget.
A bioüzemanyag, különösen a biodízel, a fenntartható közlekedés szempontjából szintén jelentős szerepet játszik. A biodízel megújuló forrásokból, például növényekből és állati zsírokból készül, és kevesebb szennyező anyagot bocsát ki, mint a hagyományos dízel. A biodízel alapanyaga az ipari és mezőgazdasági hulladék is lehet, ami tovább csökkenti a környezeti lábnyomot. Érdemes kiemelni a kávézacc, mint új bioüzemanyag-forrás lehetőségét. Mivel a világon másodpercenként közel 16 ezer csésze kávét fogyasztanak, hatalmas mennyiségű kávézacc keletkezik, amely alternatív forrásként szolgálhat a biodízel előállításához. Egy Aston University kutatás során a szakértők célja az volt, hogy a maradék kávézaccal jó minőségű biodízelt állítsanak elő mikroalgákból. E megoldás nemcsak a kávézacc újrahasznosítását célozza meg, hanem hozzájárul a zöld energia források fejlődéséhez is. A biodízel számos előnnyel rendelkezik: környezetbarát, megújuló és sokoldalú, hiszen meglévő dízelmotorokban is használható módosítás nélkül. Az alternatív üzemanyagok népszerűsítése segíthet abban, hogy mindannyian hozzájáruljunk a fenntartható közlekedéshez. Fontos, hogy támogassuk a biodízel kezdeményezéseket, szorgalmazzuk a megújuló üzemanyagok használatát a közösségünkben, és tájékoztassuk másokat a fenntartható energia előnyeiről. Ahogy a világ egyre inkább a fenntarthatóság felé mozdul el, úgy a mindennapjainkban is lényeges, hogy tudatosan válasszuk meg az általunk használt üzemanyagokat és közlekedési megoldásokat.
Miért kezdenek elterjedni az elektromos kamionok?
Az elektromos kamionok elterjedése a városi közlekedésben egyre fontosabbá válik, különösen a fenntartható fejlődés és a levegőminőség javítása érdekében. Működésük során nem bocsátanak ki káros anyagokat, mint például nitrogén-oxidok, részecskék és szén-dioxid, így a hagyományos diesel üzemű járművekkel szemben jelentősen hozzájárulnak a levegő minőségének javításához; a 2020-as kutatások szerint akár 90%-kal is csökkenthetik a városi közlekedésből származó légszennyezést. Ezen kívül az elektromos járművek csendesebbek, mint belső égésű megfelelőik, csökkentve a zajszennyezést, különösen éjjel, amikor a forgalom minimális. Gazdasági szempontból is vonzóbbak, mivel üzemeltetési költségeik 30-50%-kal alacsonyabbak lehetnek a hagyományos járművekhez képest. Mindazonáltal, a megfelelő töltőinfrastruktúra és a kezdeti bevásárlási költségek kihívást jelentenek az elterjedésükben, így szükség van a városok stratégiáira, amelyek támogatják az elektromos járművek használatát. Az elektromos kamionok városi használata jelentős lépés a fenntartható közlekedés irányába, hozzájárulva a levegőminőség javításához és a zajszennyezés csökkentéséhez, miközben gazdasági előnyöket is kínál.
Hagyományos kamionok vs. elektromos kamionok
Most nézzük meg mi is a hagyományos kamionok és az elektromos kamionok között a különbség.
Hagyományos Kamionok
- Belső égésű motorral működnek
- Üzemanyag-fogyasztás: magas, különösen dízel esetén
- Hatásfok: 30-40%
- Magasabb üzemanyagköltségek
- Magasabb karbantartási költségek
- Üzemeltetési költségek: magas
- Káros anyagok kibocsátása: nitrogén-oxidok, részecskék, CO2
- Hozzájárulás a városi levegőszennyezéshez
- Zajszennyezés: magas
- Magas fogyasztási és működési költségek
- Környezeti problémák terhelése
- Széles körű üzemanyag-töltő infrastruktúra
- Alacsonyabb kezdeti vásárlási költségek
- Hosszú távú tapasztalat és megbízhatóság
- Erősebb vontatási teljesítmény
- Egyszerűbb karbantartás
Elektromos kamionok
- Elektromos motorral működnek
- Jobb energiakihasználás
- Hatásfok elérheti a 90%
- Olcsóbb elektromos áram
- Alacsonyabb karbantartási költségek
- Üzemeltetési költségek 30-50%-kal alacsonyabb
- Nincs káros anyag kibocsátás
- Akár 90%-os csökkenés a városi levegőszennyezésben
- Zajszennyezés: alacsony
- Hatékonyabb és gazdaságosabb alternatíva
- Hozzájárul a környezeti problémák kezeléséhez
- Növekvő elektromos töltőinfrastruktúra
- Hosszú távon jelentős megtakarítás
- Zajszennyezés csökkentése
- Kevesebb mozgó alkatrész, egyszerűbb karbantartás
- Környezettudatos megoldás, amely vonzza a klienseket
Hogyan működik a hidrogénmeghajtás?
Te hallottál már erről? Ez a jövő egyik ígéretes alternatív üzemanyag-technológiája, amely a hidrogént használja energiahordozóként, és különösen vonzó éghajlatvédelmi szempontból. A hidrogén üzemanyagként való felhasználása során a környezeti hatások minimálisak, mivel a hidrogén üzemanyag-cellás járművek működése során csak vízgőz keletkezik, így nincs károsanyag-kibocsátás.
A lényege az üzemanyag-cellás technológia. A működés elve valójában rendkívül egyszerű: a szerkezet egy elemi cellája két elektródából és a köztük lévő polimer membránból áll össze. A félig áteresztő membránon csak a protonok juthatnak át, így a hidrogénionok a katód körül gyűlnek össze, ahol reakcióba lépnek az oxigénionokkal. Az anódon felszabaduló elektronok elektromos áram formájában hagyják el a cellát, és végső soron az autót mozgató villanymotort forgatják. Az üzemanyagcella semmilyen karbantartás nem igényel, és az élettartama is hosszú. Az elemi cella mindössze két elektródából és a kizárólag pozitív töltésű hidrogénionok számára átjárható membránból áll. A hidrogénionok (amik valójában a hidrogén felépítéséből adódóan pozitív töltésű protonok) a katód környezetében a levegő oxigénjével vízmolekulákat formálnak. A hidrogénmolekulák leválasztott elektronjai az autót hajtó elektromotorból a cellába visszajutva a vízmolekulákba épülnek be.
A hibridekkel ellentétben a hidrogénhajtású, üzemanyagcellás autókban nincs belsőégésű hajtómű. A hajtáshoz szükséges energiát az üzemanyagcella-csomag állítja elő a padló alá beépített három nagynyomású tartályból származó hidrogénből. A Toyota Mirai tankjaiba összesen 5,6 kg hidrogén fér; összehasonlításképpen egy hasonló menetteljesítményű, tisztán elektromos hajtású autó akkumulátora nagyjából 700 kilót nyom.
Európában a hidrogén előállítása egyre nagyobb szerepet kap, különösen a megújuló energiaforrások felhasználásával. Spanyolországban, Puertollanóban, egy napelempark zöld hidrogént állít elő az Iberdrola üzemében, amelyet többek között műtrágya gyártására használnak.
Németországban a HYBRIT konzorcium zöld hidrogént alkalmaz az acélgyártás során, míg Franciaországban több hidrogéntermelő üzem működik, amelyek szintén megújuló energiaforrásokat használnak. Az Európai Unió célja, hogy 2030-ra 10 millió tonna megújuló hidrogént állítson elő, és további 10 millió tonnát importáljon, amihez 22 milliárd eurónál is nagyobb beruházásokat tervez a hidrogéntermelés fejlesztésére.
A városok megmentői lehetnek a hidrogénhajtású buszok
A városi közlekedés fenntarthatósága napjaink egyik fontos kihívása, ugyanis a járművekkel teli utca látképe és a légszennyezés csökkentése érdekében új megoldásokra van szükség. Akár tetszik, akár nem, a környezetvédelem érdekében az Európai Unió különféle jogszabályokat hozott létre, amelyek megkövetelik, hogy az újonnan értékesített buszok 45 %-ának kibocsátásmentes járműnek kell lennie. Ezeknek a járműveknek 2025-től 65 %-ra fog nőni a mértéke. Emellett 2030-ig elemeként 30%-kal kell csökkenteni a buszok és teherautók CO2 kibocsátását, ami szintén a klímaváltozással szembeni küzdelem része. Itt lépnek színre a hidrogénhajtású buszok, amelyek számos előnnyel bírnak, és forradalmasíthatják a városi tömegközlekedést.
A hidrogénbuszok legnagyobb előnye, hogy működésük során kizárólag vízgőzt bocsátanak ki, ugyan úgy, mint ahogy azt a működésüknél említettük. Ez különösen fontos a nagyvárosokban, ahol a légkör tisztasága közvetlen hatással van az ott élők egészségére. A hidrogénhajtású járművek így hozzájárulnak a tiszta levegőért folytatott harcunkhoz.
Ezek a járművek nemcsak környezetbarátok, hanem sokkal csendesebbek is, mint a konvencionális dízelbuszok. Ez a tulajdonság javítja a városi életminőséget, hiszen a zajszennyezés csökkentésével a városok élhetőbbé válnak. Emellett a hidrogénbuszok gyors tankolásának köszönhetően a szolgáltatók hatékonyabban tudják működtetni flottájukat, csökkentve a leállási időt. A hidrogénbuszok hatótávolsága is kiemelkedő, hiszen nagyobb távolságokra képesek eljutni, mint az akkumulátoros elektromos megfelelőik. Ez különösen előnyös a hosszabb útvonalakon, ahol a hagyományos elektromos buszok korlátai jelentkezhetnek. Ráadásul a hidrogén előállítása megújuló energiaforrásokból is lehetséges, így hosszú távon fenntartható megoldást kínál.
Bár még nincs pontos adatunk arról, hogy egyes országokban milyen mértékben használják a hidrogénhajtású járműveket a tömegközlekedésben, a tendencia egyértelműen pozitív. Európában már több mint 300 hidrogénbusz fut, és ez a szám folyamatosan növekszik. Németországban hidrogénüzemű vonatok közlekednek, míg Franciaországban és Hollandiában is egyre több hidrogénbuszt állítanak forgalomba.
ÉRDEKESSÉG:
Az első nagyobb áttörés távol-keleten volt. Japán az elsők között indította el a világon a saját nemzeti hidrogén stratégiáját, már 2017-ben. Az ország ambiciózus célokat fogalmazott meg, amelyek között szerepel egy 300,000 tonna hidrogén előállítására képes ellátási lánc megteremtése 2030-ra, valamint a hidrogén alapú mobilitás szélesebb körű elérhetőségének biztosítása. A tervek között szerepel, hogy 2030-ra 800,000 üzemanyagcellás járművet és 1,200 üzemanyagcellás buszt állítanak forgalomba az ország útjain.
Hidrogén üzemanyagtöltő állomás buszok számára Tokióban, Japánban. A hidrogént cseppfolyós (LH2) formában tárolják, majd Linde kriogén szivattyúival hatékonyan gázállapotú H2-vé alakítják.
Mennyire drágák a hidrogénmeghajtású járművek?
Mindenki szeretne környezetbarát lenni, de vajon mennyibe kerülnek ezek a speciális járművek? Ezeknek a járműveknek az ára idővel változhat a technológiai fejlődés és a piaci körülmények függvényében. Fontos megjegyezni, hogy a hidrogén járművek ára általában magasabb, mint a hagyományos belső égésű motorral rendelkező járművek ára, aminek az oka többek között a hidrogéntechnológia költsége és az alacsonyabb termelési volumenek. Azonban a költségek csökkenése és a technológia fejlődése várható, ami hosszú távon kedvezőbb árakat eredményezhet. Az alábbiakban néhány általános irányelvet találhatunk az árakról:
Hidrogénmeghajtású Autók:
- Toyota Mirai: Az árak általában 50 000 és 60 000 USD között mozognak.
- Honda Clarity Fuel Cell: Körülbelül 60 000 USD.
- Hyundai Nexo: Általában 60 000 USD körüli áron kapható.
Hidrogénmeghajtású Buszok:
Az árak nagyban függenek a busz típusától és specifikációitól, de általában 500 000 és 700 000 USD között mozognak. Az árak magasabbak lehetnek különösen speciális felszereltséggel rendelkező modellek esetében is.
Hidrogénmeghajtású Vonatok:
A hidrogénvonatok ára változó. Például a Coradia iLint, amelyet az Alstom gyárt, körülbelül 6-7 millió EUR-ba kerülhet egy vonat, és az árak nagymértékben függnek a vonat hosszától és a rendelési volumektől.
Ahogy a világ egyre inkább felismeri a fenntartható közlekedési megoldások jelentőségét, a zöld fuvarozás nemcsak egy lehetőség, hanem elengedhetetlen lépés a jövőnk megóvása érdekében. A hidrogénmeghajtású járművek, legyenek azok autók, buszok vagy vonatok, új dimenziót nyitnak a közlekedés terén, és hozzájárulnak a levegő minőségének javításához, valamint a klímaváltozás elleni harcban is kulcsszerepet játszanak. Most, amikor a technológiai fejlődés gyors ütemben halad, és a fenntarthatóság iránti igény folyamatosan növekszik, itt az idő, hogy a fenntartható közlekedési megoldások mellett döntsünk. Az INCON-LOGISTIC Kft. célja, hogy a logisztikai szolgáltatások terén is támogassa a környezetbarát megoldásokat, és hozzájáruljon a zöld jövő építéséhez! Ne habozzunk bátorítani egymást arra, hogy támogassuk ezeket az innovatív megoldásokat, és formáljuk együtt a jövőnket egy zöldebb, egészségesebb bolygóért!
Neked mi a tapasztalatod az alternatív üzemanyag megoldásokkal? Szerintünk nagyon megosztó, hogy mennyire szeretik az emberek, ugyanis sokan ezek használata ellen vannak. Sajnos egy olyan világban élünk, ahol a fenntartható megoldások a közeljövőben elengedhetetlenek lesznek, ám ennek ellenére a változtatás és a váltás is nehéz mindenki számára. Minket, az INCON-LOGISTIC csapatát, nagyon érdekel, hogy TE hogyan látod ezt és te mit szólsz hozzá! TE VÁLTOZTATNÁL? Várjuk mindenki válaszát kommentben vagy az info@incon-logistic.hu e-mail címre!
Ha tetszett a cikkünk, nézz körül az oldalunkon még több izgalmas infóért és kövess be minket FACEBOOKON!
Ha pedig kérdésed merül fel a témával kapcsolatban, írj bátran Szilvi kollegánknak az info@incon-logistic.hu e-mail címre!