10.24. Éghajlatvédelmi világnap: INCON és a jövő alternatív üzemanyagjai

Ma, október 24-én van az Éghajlatvédelmi Világnap. Lassan már a csapból is a fenntarthatóság folyik és alapvető dolog lesz mindennapjainkban. Ám ennek ellenére is a Földünk szennyezése egy aktuális probléma marad számunkra és egy hatalmas kihívás, amit nekünk kell megoldani! Az INCON-LOGISTIC Kft. azon dolgozik, hogy cégünk egy környezetbarát munkahellyé váljon, ami segít a bolygónk megóvásában. 

Ezek után felmerül a kérdés, hogy honnan ered a Világnap? Ennek kezdeményezése Bill McKibben-nek, egy amerikai környezetvédő és írónak köszönhető, aki létrehozta a 350 nevezetű nemzetközi klímavédelmi mozgalmat 2008 márciusában. Az Éghajlatvédelmi Világnap ehhez a mozgalomhoz köthető. Bill célja ezzel a mozgalommal az volt, hogy cselekvésre ösztönözze az embereket a környezetvédelemre és a környezettudatosságra. E napot a világ 192 országában, köztük Magyarországon is, az ENSZ világnapjával egy időben, október 24-én tartják, azzal a szándékkal, hogy a politikai döntéshozók figyelmét felhívják a klímaváltozás sürgető problémájára.

Az éghajlatvédelem napja alkalmából egy érdekes témát hoztunk nektek! Láttál már elektromos kamiont az utakon, esetleg elektromos buszokat? Vagy hallottál-e már a hidrogén meghajtású járművekről? Ebben a cikkben erről szeretnénk beszélni, mert ez egy számunkra is igen érdekes téma. 

Alternatív megoldások

Elsőként nézzük meg az alternatív üzemanyagokat, mert sok emberben a mai napig kétségek merülnek fel. Ebbe a kategóriába tartoznak például a hibrid járművek, a bioüzemanyagok és hidrogénhajtás, egyre fontosabbá válnak a fenntartható közlekedés szempontjából. 

Elsőként nézzük meg a hibrid járműveket, amelyek a hagyományos belső égésű motor és az elektromos motor kombinációjával működnek. Ezek az autók nemcsak a környezetszennyezés csökkentésére ideálisak, hanem gazdaságosabb üzemelést is kínálnak a felhasználók számára. A regeneratív fékezés lehetősége és a kettős üzemanyag-rendszer optimalizálása révén a hibrid járművek megtakarítják az üzemanyagköltségeket és javítják a levegőminőséget.

A bioüzemanyag, különösen a biodízel, a fenntartható közlekedés szempontjából szintén jelentős szerepet játszik. A biodízel megújuló forrásokból, például növényekből és állati zsírokból készül, és kevesebb szennyező anyagot bocsát ki, mint a hagyományos dízel. A biodízel alapanyaga az ipari és mezőgazdasági hulladék is lehet, ami tovább csökkenti a környezeti lábnyomot. Érdemes kiemelni a kávézacc, mint új bioüzemanyag-forrás lehetőségét. Mivel a világon másodpercenként közel 16 ezer csésze kávét fogyasztanak, hatalmas mennyiségű kávézacc keletkezik, amely alternatív forrásként szolgálhat a biodízel előállításához. Egy Aston University kutatás során a szakértők célja az volt, hogy a maradék kávézaccal jó minőségű biodízelt állítsanak elő mikroalgákból. E megoldás nemcsak a kávézacc újrahasznosítását célozza meg, hanem hozzájárul a zöld energia források fejlődéséhez is. A biodízel számos előnnyel rendelkezik: környezetbarát, megújuló és sokoldalú, hiszen meglévő dízelmotorokban is használható módosítás nélkül. Az alternatív üzemanyagok népszerűsítése segíthet abban, hogy mindannyian hozzájáruljunk a fenntartható közlekedéshez. Fontos, hogy támogassuk a biodízel kezdeményezéseket, szorgalmazzuk a megújuló üzemanyagok használatát a közösségünkben, és tájékoztassuk másokat a fenntartható energia előnyeiről. Ahogy a világ egyre inkább a fenntarthatóság felé mozdul el, úgy a mindennapjainkban is lényeges, hogy tudatosan válasszuk meg az általunk használt üzemanyagokat és közlekedési megoldásokat. 

Miért kezdenek elterjedni az elektromos kamionok?

Az elektromos kamionok elterjedése a városi közlekedésben egyre fontosabbá válik, különösen a fenntartható fejlődés és a levegőminőség javítása érdekében. Működésük során nem bocsátanak ki káros anyagokat, mint például nitrogén-oxidok, részecskék és szén-dioxid, így a hagyományos diesel üzemű járművekkel szemben jelentősen hozzájárulnak a levegő minőségének javításához; a 2020-as kutatások szerint akár 90%-kal is csökkenthetik a városi közlekedésből származó légszennyezést. Ezen kívül az elektromos járművek csendesebbek, mint belső égésű megfelelőik, csökkentve a zajszennyezést, különösen éjjel, amikor a forgalom minimális. Gazdasági szempontból is vonzóbbak, mivel üzemeltetési költségeik 30-50%-kal alacsonyabbak lehetnek a hagyományos járművekhez képest. Mindazonáltal, a megfelelő töltőinfrastruktúra és a kezdeti bevásárlási költségek kihívást jelentenek az elterjedésükben, így szükség van a városok stratégiáira, amelyek támogatják az elektromos járművek használatát. Az elektromos kamionok városi használata jelentős lépés a fenntartható közlekedés irányába, hozzájárulva a levegőminőség javításához és a zajszennyezés csökkentéséhez, miközben gazdasági előnyöket is kínál.

Hagyományos kamionok vs. elektromos kamionok 

Most nézzük meg mi is a hagyományos kamionok és az elektromos kamionok között a különbség.

Hagyományos Kamionok

  1. Belső égésű motorral működnek
  2. Üzemanyag-fogyasztás: magas, különösen dízel esetén
  3. Hatásfok: 30-40%
  4. Magasabb üzemanyagköltségek
  5. Magasabb karbantartási költségek
  6. Üzemeltetési költségek: magas
  7. Káros anyagok kibocsátása: nitrogén-oxidok, részecskék, CO2
  8. Hozzájárulás a városi levegőszennyezéshez
  9. Zajszennyezés: magas
  10. Magas fogyasztási és működési költségek
  11. Környezeti problémák terhelése
  12. Széles körű üzemanyag-töltő infrastruktúra
  13. Alacsonyabb kezdeti vásárlási költségek
  14. Hosszú távú tapasztalat és megbízhatóság
  15. Erősebb vontatási teljesítmény
  16. Egyszerűbb karbantartás

Elektromos kamionok

  1. Elektromos motorral működnek
  2.  Jobb energiakihasználás
  3. Hatásfok elérheti a 90%
  4. Olcsóbb elektromos áram
  5. Alacsonyabb karbantartási költségek
  6. Üzemeltetési költségek 30-50%-kal alacsonyabb
  7. Nincs káros anyag kibocsátás
  8. Akár 90%-os csökkenés a városi levegőszennyezésben
  9. Zajszennyezés: alacsony
  10. Hatékonyabb és gazdaságosabb alternatíva
  11. Hozzájárul a környezeti problémák kezeléséhez
  12. Növekvő elektromos töltőinfrastruktúra
  13. Hosszú távon jelentős megtakarítás
  14. Zajszennyezés csökkentése
  15. Kevesebb mozgó alkatrész, egyszerűbb karbantartás
  16. Környezettudatos megoldás, amely vonzza a klienseket

Hogyan működik a hidrogénmeghajtás?

Te hallottál már erről? Ez a jövő egyik ígéretes alternatív üzemanyag-technológiája, amely a hidrogént használja energiahordozóként, és különösen vonzó éghajlatvédelmi szempontból. A hidrogén üzemanyagként való felhasználása során a környezeti hatások minimálisak, mivel a hidrogén üzemanyag-cellás járművek működése során csak vízgőz keletkezik, így nincs károsanyag-kibocsátás.

A lényege az üzemanyag-cellás technológia. A működés elve valójában rendkívül egyszerű: a szerkezet egy elemi cellája két elektródából és a köztük lévő polimer membránból áll össze. A félig áteresztő membránon csak a protonok juthatnak át, így a hidrogénionok a katód körül gyűlnek össze, ahol reakcióba lépnek az oxigénionokkal. Az anódon felszabaduló elektronok elektromos áram formájában hagyják el a cellát, és végső soron az autót mozgató villanymotort forgatják. Az üzemanyagcella semmilyen karbantartás nem igényel, és az élettartama is hosszú. Az elemi cella mindössze két elektródából és a kizárólag pozitív töltésű hidrogénionok számára átjárható membránból áll. A hidrogénionok (amik valójában a hidrogén felépítéséből adódóan pozitív töltésű protonok) a katód környezetében a levegő oxigénjével vízmolekulákat formálnak. A hidrogénmolekulák leválasztott elektronjai az autót hajtó elektromotorból a cellába visszajutva a vízmolekulákba épülnek be. 

Toyota Mirai - hidrogén meghajtású autó

A hibridekkel ellentétben a hidrogénhajtású, üzemanyagcellás autókban nincs belsőégésű hajtómű. A hajtáshoz szükséges energiát az üzemanyagcella-csomag állítja elő a padló alá beépített három nagynyomású tartályból származó hidrogénből. A Toyota Mirai tankjaiba összesen 5,6 kg hidrogén fér; összehasonlításképpen egy hasonló menetteljesítményű, tisztán elektromos hajtású autó akkumulátora nagyjából 700 kilót nyom.

Európában a hidrogén előállítása egyre nagyobb szerepet kap, különösen a megújuló energiaforrások felhasználásával. Spanyolországban, Puertollanóban, egy napelempark zöld hidrogént állít elő az Iberdrola üzemében, amelyet többek között műtrágya gyártására használnak.

Németországban a HYBRIT konzorcium zöld hidrogént alkalmaz az acélgyártás során, míg Franciaországban több hidrogéntermelő üzem működik, amelyek szintén megújuló energiaforrásokat használnak. Az Európai Unió célja, hogy 2030-ra 10 millió tonna megújuló hidrogént állítson elő, és további 10 millió tonnát importáljon, amihez 22 milliárd eurónál is nagyobb beruházásokat tervez a hidrogéntermelés fejlesztésére.

A városok megmentői lehetnek a hidrogénhajtású buszok

A városi közlekedés fenntarthatósága napjaink egyik fontos kihívása, ugyanis a járművekkel teli utca látképe és a légszennyezés csökkentése érdekében új megoldásokra van szükség. Akár tetszik, akár nem, a környezetvédelem érdekében az Európai Unió különféle jogszabályokat hozott létre, amelyek megkövetelik, hogy az újonnan értékesített buszok 45 %-ának kibocsátásmentes járműnek kell lennie. Ezeknek a járműveknek 2025-től 65 %-ra fog nőni a mértéke. Emellett 2030-ig elemeként 30%-kal kell csökkenteni a buszok és teherautók CO2 kibocsátását, ami szintén a  klímaváltozással szembeni küzdelem része. Itt lépnek színre a hidrogénhajtású buszok, amelyek számos előnnyel bírnak, és forradalmasíthatják a városi tömegközlekedést. 

A hidrogénbuszok legnagyobb előnye, hogy működésük során kizárólag vízgőzt bocsátanak ki, ugyan úgy, mint ahogy azt a működésüknél említettük. Ez különösen fontos a nagyvárosokban, ahol a légkör tisztasága közvetlen hatással van az ott élők egészségére. A hidrogénhajtású járművek így hozzájárulnak a tiszta levegőért folytatott harcunkhoz.

Ezek a járművek nemcsak környezetbarátok, hanem sokkal csendesebbek is, mint a konvencionális dízelbuszok. Ez a tulajdonság javítja a városi életminőséget, hiszen a zajszennyezés csökkentésével a városok élhetőbbé válnak. Emellett a hidrogénbuszok gyors tankolásának köszönhetően a szolgáltatók hatékonyabban tudják működtetni flottájukat, csökkentve a leállási időt. A hidrogénbuszok hatótávolsága is kiemelkedő, hiszen nagyobb távolságokra képesek eljutni, mint az akkumulátoros elektromos megfelelőik. Ez különösen előnyös a hosszabb útvonalakon, ahol a hagyományos elektromos buszok korlátai jelentkezhetnek. Ráadásul a hidrogén előállítása megújuló energiaforrásokból is lehetséges, így hosszú távon fenntartható megoldást kínál.

Bár még nincs pontos adatunk arról, hogy egyes országokban milyen mértékben használják a hidrogénhajtású járműveket a tömegközlekedésben, a tendencia egyértelműen pozitív. Európában már több mint 300 hidrogénbusz fut, és ez a szám folyamatosan növekszik. Németországban hidrogénüzemű vonatok közlekednek, míg Franciaországban és Hollandiában is egyre több hidrogénbuszt állítanak forgalomba.

ÉRDEKESSÉG:

Az első nagyobb áttörés távol-keleten volt. Japán az elsők között indította el a világon a saját nemzeti hidrogén stratégiáját, már 2017-ben. Az ország ambiciózus célokat fogalmazott meg, amelyek között szerepel egy 300,000 tonna hidrogén előállítására képes ellátási lánc megteremtése 2030-ra, valamint a hidrogén alapú mobilitás szélesebb körű elérhetőségének biztosítása. A tervek között szerepel, hogy 2030-ra 800,000 üzemanyagcellás járművet és 1,200 üzemanyagcellás buszt állítanak forgalomba az ország útjain.
Hidrogén üzemanyagtöltő állomás buszok számára Tokióban, Japánban. A hidrogént cseppfolyós (LH2) formában tárolják, majd Linde kriogén szivattyúival hatékonyan gázállapotú H2-vé alakítják.

Japánban egy hidrogénkút

Mennyire drágák a hidrogénmeghajtású járművek? 

Mindenki szeretne környezetbarát lenni, de vajon mennyibe kerülnek ezek a speciális járművek? Ezeknek a járműveknek az ára idővel változhat a technológiai fejlődés és a piaci körülmények függvényében. Fontos megjegyezni, hogy a hidrogén járművek ára általában magasabb, mint a hagyományos belső égésű motorral rendelkező járművek ára, aminek az oka többek között a hidrogéntechnológia költsége és az alacsonyabb termelési volumenek. Azonban a költségek csökkenése és a technológia fejlődése várható, ami hosszú távon kedvezőbb árakat eredményezhet. Az alábbiakban néhány általános irányelvet találhatunk az árakról:

Hidrogénmeghajtású Autók:

  • Toyota Mirai: Az árak általában 50 000 és 60 000 USD között mozognak.
  • Honda Clarity Fuel Cell: Körülbelül 60 000 USD.
  • Hyundai Nexo: Általában 60 000 USD körüli áron kapható.

Hidrogénmeghajtású Buszok:

Az árak nagyban függenek a busz típusától és specifikációitól, de általában 500 000 és 700 000 USD között mozognak. Az árak magasabbak lehetnek különösen speciális felszereltséggel rendelkező modellek esetében is.

Hidrogénmeghajtású Vonatok:

A hidrogénvonatok ára változó. Például a Coradia iLint, amelyet az Alstom gyárt, körülbelül 6-7 millió EUR-ba kerülhet egy vonat, és az árak nagymértékben függnek a vonat hosszától és a rendelési volumektől.

Ahogy a világ egyre inkább felismeri a fenntartható közlekedési megoldások jelentőségét, a zöld fuvarozás nemcsak egy lehetőség, hanem elengedhetetlen lépés a jövőnk megóvása érdekében. A hidrogénmeghajtású járművek, legyenek azok autók, buszok vagy vonatok, új dimenziót nyitnak a közlekedés terén, és hozzájárulnak a levegő minőségének javításához, valamint a klímaváltozás elleni harcban is kulcsszerepet játszanak. Most, amikor a technológiai fejlődés gyors ütemben halad, és a fenntarthatóság iránti igény folyamatosan növekszik, itt az idő, hogy a fenntartható közlekedési megoldások mellett döntsünk. Az INCON-LOGISTIC Kft. célja, hogy a logisztikai szolgáltatások terén is támogassa a környezetbarát megoldásokat, és hozzájáruljon a zöld jövő építéséhez! Ne habozzunk bátorítani egymást arra, hogy támogassuk ezeket az innovatív megoldásokat, és formáljuk együtt a jövőnket egy zöldebb, egészségesebb bolygóért!

Neked mi a tapasztalatod az alternatív üzemanyag megoldásokkal? Szerintünk nagyon megosztó, hogy mennyire szeretik az emberek, ugyanis sokan ezek használata ellen vannak. Sajnos egy olyan világban élünk, ahol a fenntartható megoldások a közeljövőben elengedhetetlenek lesznek, ám ennek ellenére a változtatás és a váltás is nehéz mindenki számára. Minket, az INCON-LOGISTIC csapatát, nagyon érdekel, hogy TE hogyan látod ezt és te mit szólsz hozzá! TE VÁLTOZTATNÁL? Várjuk mindenki válaszát kommentben vagy az info@incon-logistic.hu e-mail címre! 

Ha tetszett a cikkünk, nézz körül az oldalunkon még több izgalmas infóért és kövess be minket FACEBOOKON!

 

Ha pedig kérdésed merül fel a témával kapcsolatban, írj bátran Szilvi kollegánknak az info@incon-logistic.hu e-mail címre!

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük