Top 6 zöld logisztikai trend! – Mit tegyünk a fenntarthatóságért

Fenntartható trendek a logisztikában

Magára valamit is adó vállalkozás abba a közegbe próbál tartozni, amelyik tesz valamit a fenntartható jövőért. Ebben a cikkben az INCON-LOGISTIC Kft. elhozta nektek a top 6 fenntarthatósági trendet, érdekességnek pedig a csomagolásmentes termékekről is olvashatsz. Felmerült már benned a kérdés, hogy miért olyan fontos ez a törekvés mindannyiunk számára?

 “A szén-dioxid légköri koncentrációja jelenleg körülbelül 420 ppm (parts per million), ami messze meghaladja az ipari forradalom előtti 280 ppm-es szintet. A tudományos konszenzus szerint a 450 ppm-es határ túllépése komoly pozitív visszacsatolási folyamatokat indíthat el, így kérdésessé válik a párizsi megállapodás 1,5 °C-os célértékének elérése. Az éves 2,4-3 ppm-es növekedés ütemével a 450 ppm-es küszöb már a 2030-as évek elején elérhetővé válhat, ha nem csökkentjük a kibocsátásokat.” – Olvashatjuk a Fenntartható Fejlövés egyik cikkében.

Ez az adat ijesztően hangzik, mert sajnos az is! A szén-dioxid (CO2) az az üvegházhatású (vagy más néven hőcsapdázó) gáz, amelyik a fosszilis tüzelőanyagok (mint például a szén, olaj és földgáz) kitermeléséből és elégetéséből származik. A grafikonon jól látszik, hogy a légkörbe kerülő CO2 mennyisége az ipari tevékenység kialakulásával lódult meg és emelkedett soha nem látható szintre.

Mit tehet ez ellen a közlekedési iparág? 

A fuvarozás, a szállítmányozás és a logisztika elengedhetetlen számunkra. A mai gazdaság nem képzelhető el az áruk és emberek nemzetközi fuvarozása nélkül. Az ipari termelés visszaesne, egész iparágak állnának le, emberek százmilliói maradnának munka nélkül. Vagyis a klímaváltozás visszafordítására nem a szállítmányozás leállítása a válasz. Hanem mi? A fenntartható szállítmányozás! Ahogy a globális felmelegedés és a környezetszennyezés problémái egyre sürgetőbbé válnak, úgy a vállalatoknak is új stratégiákra van szükségük ahhoz, hogy alkalmazkodjanak az új valósághoz. A fenntartható fejlődés iránti elkötelezettség nem csupán trend, hanem alapvető első lépés a hosszú távú siker érdekében.

Az INCON csapata összeszedett 6 fontos trendet, amelyek a mai gazdasági környezetben jelentős szerepet játszanak a vállalatok fejlődésében és fenntarthatósági törekvéseikben. 

Trend 1: Dekarbonizáció

A dekarbonizáció arra utal, hogy milyen lépéseket tehet egy vállalkozás a szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése érdekében. Jelenleg a szállítási és logisztikai szektor körülbelül 24%-ot tesz ki a globális szén-dioxid-egyenérték (CO2e) kibocsátásból, így bőven van tennivalónk.

Az IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) 2021-es jelentése szerint az üvegházhatású-gáz-kibocsátás drámai csökkentése szükséges ahhoz, hogy a globális felmelegedést 1,5 °C-ra korlátozzuk a következő évtizedekben. A vállalatok számára a fenntarthatóság jegyében tett lépések, mint például a megújuló energiaforrások használata és a hatékonyabb logisztikai megoldások implementálása nemcsak környezetvédelmi szempontból hasznosak, hanem hosszú távon költségmegtakarítást is eredményezhetnek. Az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület szerint a globális gazdaság dekarbonizálása évente 1-2 trillió dollár megtakarítást hozhat, amennyiben a vállalatok alkalmazkodnak az új fenntartható gyakorlatokhoz.

Trend 2: Zöld energia megoldások 

A zöld energia megoldások kulcsszerepet játszanak a dekarbonizációs stratégiákban. Jó hír, hogy 2023-ra a világ áramtermelésének több mint 30%-a megújuló forrásokból származik. A vállalkozások számára érdemes zöld energiaszolgáltatóra váltaniuk, akik például az áramot megújuló energiaforrásokból, például víz- és szélenergiából állítják elő. Ha a vállalkozás saját ingatlanban működik, a napelemek telepítése tiszta, szén-dioxid-mentes áramot biztosíthat. Fontos, hogy a cégek kutassanak a különböző energia támogatások után, amelyek segítséget nyújthatnak például elektromos jármű töltőpontok telepítésében. Emellett egy egyszerű, de hatékony lépés az energia-megtakarítás érdekében, ha biztosítják, hogy minden berendezés ki legyen kapcsolva éjszaka vagy amikor nincs szükség rájuk

Trend 3: Mesterséges intelligencia innovációk

A mesterséges intelligencia (MI) kulcsszerepet játszik abban, hogy a vállalatok fenntarthatóbbá tegyék logisztikai folyamataikat. Az MI alkalmazásának néhány jelentős területe közé tartozik a kereslet-előrejelzés, az útvonaloptimalizálás. A kereslet-előrejelzés során az MI-t támogató készletgazdálkodási szoftverek képesek elemezni a vásárlói adatokat és a piaci trendeket, ezzel segítve a vállalkozásokat abban, hogy előre jelezzék a szükséges készleteket. Ennek köszönhetően csökken a felesleges raktározott áru mennyisége, és optimalizálható a tárolóhely. Az útvonaloptimalizálás szintén fontos szerepet játszik, különösen, ha naponta több szállítást is végzel. Az MI segítségével megtalálhatod a leghatékonyabb útvonalakat, figyelembe véve a távolságot, a valós idejű forgalom adatait, a jármű kapacitását és a szállítás időablakait. Ez nem csupán hozzájárul a jármű üzemanyag-kibocsátásának csökkentéséhez, hanem megőrzi az ügyfelek elégedettségét is.

Trend 4: Fenntarthatósági kezdeményezések a visszafelé irányuló logisztikában

A visszafelé irányuló logisztika a termékek „feláramlását” jelenti a szállítói láncon keresztül, lehetővé téve, hogy az árukat visszaküldjék a végfelhasználótól egy kiskereskedőhöz vagy gyártóhoz (például termékek visszaküldése formájában). Ez a megközelítés a körforgásos gazdaság modelljét öleli fel, amely kiterjeszti a régi vagy sérült termékek életciklusát a “newrahasznosítás”, az átalakítás, a javítás és az újraértékesítés népszerűsítésével. A divatmárka, a H&M kiváló példája annak, hogyan lehet innovatív visszafelé irányuló logisztikai stratégiát alkalmazni. Szolgáltatásuk, a Garment Collecting program lehetőséget biztosít a vásárlóknak, hogy bármilyen márkájú, nem kívánt ruháikat leadják az üzleteik egyikében. A leadott ruhákat vagy másodkézből értékesítik, átalakítják őket új kollekciókká, vagy textilrostokká aprítják őket, hogy más termékeket készíthessenek belőlük.

 Ez a megközelítés segít csökkenteni a hulladéktermelést és ezzel meghosszabbítják a termékek életciklusát. A visszafelé irányuló logisztikai kezdeményezések fontos pillérei a körforgásos gazdálkodás megvalósításának.

Trend 5: Fenntartható csomagolási megoldások

A környezettudatos fogyasztók egyre nagyobb figyelmet fordítanak arra, hogy a termékek milyen csomagolásban érkeznek meg. A műanyag egyre inkább no-go zóna, de a túlzott és szükségtelen csomagolásban érkező áruk is rontják a márka megítélését. Ám jó hír a vállalkozások számára! Soha nem volt még szélesebb választék innovatív, környezetbarát csomagolási megoldásokból, mint ma. Ide tartoznak például a komposztálható vagy a tengeri algából készült csomagolóanyagok is! 

A fenntartható csomagolás trendje napjainkban egyre fontosabbá válik. 2021-ben a globális fenntartható csomagolási piac várhatóan 400 milliárd dolláros értéket képvisel, és 2026-ra ez a szám 600 milliárd dollárra nőhet. A vállalkozásoknak ezért figyelniük kell arra, hogy alkalmazkodjanak a fogyasztói igényekhez és a környezeti elvárásokhoz. Fogyasztói kutatások is alátámasztják ezt a trendet: a Nielsen 2019-es felmérése szerint a válaszadók 73%-a hajlandó többet fizetni a fenntartható csomagolásért. Ezen kívül, a TerraCycle jelentése alapján a vállalatok, amelyek átgondolt csomagolási megoldásokat kínálnak, magasabb vásárlói elégedettséget és hűséget tapasztalnak. A fenntartható csomagolás nem csupán egy piaci trend, hanem egy hosszú távú stratégiává alakul, ami a cégek versenyképességét is növelheti. 

TREND 6: Együttműködés az ellátási láncon belül

Az utolsó trend amit megemlítünk, az együttműködés fontossága. A vállalatok közösen oszthatják meg erőforrásaikat, például szállítási kapacitásaikat és raktározási helyeiket, ami csökkenti a járművek számát az utakon és az üzemanyag-felhasználást. Továbbá, közös fenntarthatósági kezdeményezéseket valósíthatnak meg, mint például zöld energia használata és környezetbarát csomagolási megoldások bevezetése. Az együttműködés során a cégek tapasztalatokat oszthatnak meg, így gyorsabban beépíthetik a fenntarthatóbb megoldásokat. Emellett lehetőséget ad a fenntartható beszállítók kiválasztására is, erősítve a fenntarthatósági láncot.

CSOMAGOLÁSMENTES TERMÉKEK

„2050-re várhatóan több műanyag lesz az óceánban, mint hal, ezért sosem volt aktuálisabb idő arra, hogy műanyagmentes életmódra törekedjünk.”

Meghökkentő, nemde? Na de most nézzük meg honnan ered ez a trend és hogy miért is jó. A trendet a kanadai Bulk Barn kiskereskedelmi láncnak köszönhetjük. Ők voltak azok, akik elsőként nyitották meg csomagolásmentes üzletüket, 1982-ben. Mára már több, mint 250 értékesítési helyet üzemeltetnek több, mint 4000 termékkel. Azonban 25 évnek el kellett telnie, hogy ez a trend eljusson Európába. 2007-ben az Unpackaged volt az első európai cég, amely csomagolásmentes élelmiszerboltot nyitott Londonban. Magyarországon az első ilyen bolt és egyben kávézó is a NoPack volt 2015-ben. 

Hogyan vonzza a csomagolásmentes szupermarket a vásárlókat?

A Price, Waterhouse & Co. (PwC) „Csomagolásmentes élelmiszer – niche vagy trend?” című tanulmányában azt nézték meg, hogy hogyan vonzza a vásárlókat a csomagolásmentes szupermarketek. A kérdőívből kiderült, hogy a válaszadók nagy része pozitívan áll a csomagolás nélküli vásárláshoz. A felmérés alapján:

  • 82% hajlandó csomagolás nélküli élelmiszert vásárolni.
  • 63% szívesen látna több ilyen terméket a hagyományos szupermarketekben.
  • 35% inkább csomagolásmentes boltban vásárolna.
  • 18% viszont nem tudja elképzelni a csomagolásról való lemondást.

Magyarországon is már sok helyen vásárolhatsz csomagolásmentesen, gondoljunk csak bele a nagy hipermarketekbe, ahol a zöldségek, gyümölcsök vagy magvak többségét akár a magaddal vitt tárolókba is veheted. Ám nem csak az ételek lehetnek csomagolás nélküliek! A csomagolásmentes kozmetikumok terén Magyarországon a Lush és a Ethique népszerű választások ilyen téren. Mindkettő hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra és a környezetkímélő megoldásokra. A pontos számadatok folyamatosan változnak, de az utóbbi évek trendjei alapján egyre többen kezdenek el saját eszközöket használni a vásárlások során az országban, főleg a környezettudatos szemlélet növekedésével. Egyes felmérések szerint a vásárlók jelentős része, akár 30-50% között is mozoghat, akik rendszeresen hoznak magukkal saját szatyrokat vagy tárolókat. Te hogy szoktál vásárolni, vagy mi alapján? 

Hogyan tartja életben az INCON a Földet?

Az INCON-LOGISTIC Kft. előnybe részesít mindent, ami hozzájárul ahhoz, hogy Földünket megvédjük, ugyanis tisztában vagyunk azzal, hogy mennyire káros a mi iparágunk. Sajnos ez egy olyan létező probléma, ami ellen tennünk kell és nem pedig a szőnyeg alá söpörni. Célunk, hogy aktívan részt vegyünk a dekarbonizáció és a zöld energia megoldások terjedésében, valamint a mesterséges intelligencia alkalmazásában, amelyek mind hozzájárulnak a hatékonyabb és fenntarthatóbb logisztikai rendszerekhez. Hiszünk abban, hogy a visszafelé irányuló logisztikai kezdeményezések és a fenntartható csomagolási megoldások nemcsak versenyelőnyt jelentenek, hanem a társadalmi felelősségvállalásunk kifejeződései is.

Várjuk, hogy együtt dolgozhassunk partnereinkkel és ügyfeleinkkel a fenntarthatósági célok elérése érdekében, és készen állunk minden kihívásra, amely a zöld jövő megteremtéséhez szükséges! Az INCON célja, hogy a fenntartható fejlődés élharcosává váljunk és hozzájáruljunk egy tisztább és jobb világ kialakításához!

Ti szoktatok vinni magatokkal saját szatyrot a bevásárláskor? Mihez szoktátok leggyakrabban használni? Kíváncsian várjuk a válaszaitokat kommentben vagy az info@incon-logistic.hu címen! 

3 thoughts on “Top 6 zöld logisztikai trend! – Mit tegyünk a fenntarthatóságért”

  1. You are so awesome! I do not suppose I’ve read something like this before.

    So wonderful to find somebody with some unique thoughts on this issue.
    Really.. thanks for starting this up. This site is something that is
    needed on the internet, someone with a little originality!

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük